D
    T
    M
    S
til Roskilde Festival 2014 - 29. juni til 6. juli
Foto: Mads Danquah

Roskilde Festival og CSR

Det er sjældent, vi bruger begrebet CSR om os selv i Roskilde Festival, men det er en stor del af vores DNA.

CSR (Corporate Social Responsibility) handler om at tage ansvar for den verden, vi alle er en del af. Bag Roskilde Festival står Foreningen Roskilde Festival. Foreningens formål er at støtte initiativer, der er til gavn for børn og unge samt at støtte humanitært og kulturelt arbejde. Det sociale arbejde er derfor en hjørnesten i Roskilde Festival, og det har altid været naturligt for os at tage ansvar for vores omverden.

Vi ser os som medskaber af den verden, vi er en del af og ønsker at tage ansvar for og arbejde mod en mere bæredygtig verden.

Her er de centrale områder af vores arbejde for at være en socialt ansvarlig organisation.

  • Non-profit struktur; Via vores foreningsstruktur deler vi hvert år overskuddet ud til almennyttige projekter, og hjælper på den måde med at vande det sociale arbejde, der foregår i og uden for Danmarks grænser. Roskilde Festival er grundlæggende en begivenhed med et socialt sigte – både i vores formål og i vores begivenhed med fokus på at skabe rummelighed, tolerance og frirum.
  • Frivillighed: Roskilde Festival er baseret på frivilligt arbejde. I den organisering ligger en tro på, at hvert individ kan deltage med de kompetencer, de har – og at der er brug for forskellige kompetencer. Vi ønsker at skabe engagerede, legende, dannende fællesskaber – blandt vores frivillige og blandt deltagere. Læs mere om vores donationer.
  • Publikumsinvolvering; Vi får hvert år besøg af omtrent 100.000 unge mennesker fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Roskilde er en festival – men vi er en festival, der føler et ansvar for at spejle samfundet omkring os og ønsker ikke alene at underholde, men også at udfordre vores deltagere – via musikken, kunsten og holdningskampagner. Derfor sætter vi hvert år fokus på problemstillinger, som vi tror, vi kan ændre i fællesskab. I løbet af årene har vi blandt andet fokuseret på Israel/Palæstina-konflikten, klimaforandringer i ulande, bæredygtige løsninger, fattigdom i Danmark, asylansøgeres forhold i Norden og meget andet. Ofte bliver årets holdningskampagne katalysator for, at nye ideer er opstået og blevet en del af Roskilde Festival. Læs om årets fokus på medborgerskab Change.
  • Platform for andre foreninger: Vi samarbejder med mange forskellige lokale foreninger og almennyttige foreninger, som via deres deltagelse på Roskilde Festival skaber omsætning og styrker deres organisation.
  • Bæredygtighed; Vi har arbejdet med miljø i flere år og prøver hvert år at tage et skridt hen imod at blive en mere bæredygtig festival. Her er det særligt affald og mad, der optager os. Se mere om vores indsats på affald og mad.
  • Tredobbelt bundlinje: Vi arbejder med at måle alle vores projekter – vi laver nemlig meget andet end Roskilde Festival – ud fra en tredobbelt bundlinje vi kalder ØKKSE; Økonomisk / Kreativ-Kunstnerisk / Social-Etisk.

 

 

 

E-mail
Adgangskode
Husk mig
Glemt password?
Ophavsretten tilhører Roskilde Festival.
Informationerne må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.
Dette site anvender cookies.
Læs mere om brugen...