D
    T
    M
    S
til Roskilde Festival 2015 - 27. juni til 4. juli
Vi tager vores ansvar for miljøet alvorligt.
Vi tager vores ansvar for miljøet alvorligt.

Miljøpolitik

Roskilde Festival er en almennyttig organisation, og arbejdet med socialt ansvar har siden festivalens begyndelse været en hjørnesten i festivalens DNA. En central del af dette er målet om at lave en mere bæredygtig festival.

Roskilde Festival har arbejdet strategisk med miljø siden starten af 90’erne. Vi begyndte blandt andet at lave en miljørapport, hvor vi hvert år måler vores forbrug af vand, el, affaldsmængder, pant og sortering i fraktioner. Det var også i 90’erne. Vi begyndte blandt andet at lave en miljørapporter, vi fik bionedbrydeligt service (inklusiv vores egne øl-krus), vores omfattende pantsystem på alle krus og dåser blev indført, og vi fik vores egen togstation, så deltagerne nemt kan komme til festivalen med offentlig transport.

Vi lavede også vores Miljøpolitik, som lyder således: 

  • Ressourceforbruget skal reduceres mest muligt
  • Der skal anvendes miljøvenlige produkter, hvor det er teknisk og sundhedsmæssigt muligt, og hvor det er økonomisk realistisk
  • Affald skal sorteres, så det i videst muligt omfang kan genanvendes
  • Der skal tages størst muligt hensyn til publikums og frivilliges sikkerheds- og sundhedsmæssige vilkår 

Hvad gør Roskilde Festival for at være mere bæredygtig?

Vi arbejder primært med disse områder:

MAD – mere økologi, flere lokale råvarer, mindre madspild. Læs mere om mad

TRANSPORT – vi fik vores egen togstation i 1996, havde 32 elbiler på Roskilde Festival i 2013, arrangerer busrejser fra Norge, Sverige og Tyskland. Desuden oprettede vi i 2013 Roskilde Rideshare (et carpooling initiativ). Læs mere om transport.

AFFALD – vi samler affald sammen med publikum, sorterer i 12 fraktioner i bagområder, madboderne bruger bionedbrydelig service, og via vores omfattende pantsystem på dåser og krus kommer mere end 3.500.000 flasker og dåser ind i løbet af en festival. Fra 2014 kan publikum også selv sortere deres affald ude på campingområderne. Læs mere om affald.

PUBLIKUMSINVOLVERING – efter Green Footsteps-kampagner i 2009 og 2010 har vi fortsat fokus på det grønne i mange events, ligesom publikum selv laver affaldsevents og bæredygtige camps.

E-mail
Adgangskode
Husk mig
Glemt password?
Ophavsretten tilhører Roskilde Festival.
Informationerne må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.
Dette site anvender cookies.
Læs mere om brugen...