Foto: Ole Haug

Facts om akkreditering

Vi svarer her på alle dine spørgsmål om akkreditering og arbejdsvilkår, så du kan komme let og ubesværet gennem check-in og finde dig til rette på festivalområdet.

Hvad er akkreditering, og hvordan får jeg det?
For at få adgang til Roskilde Festival som pressemedarbejder og herefter sikre dig adgang til festivalens pressefaciliteter, skal du først akkrediteres. Akkrediteringen sker på baggrund af en ansøgning, og vi anbefaler dig at sætte dig ind i kriterierne for akkreditering, før du og dit medie ansøger.

Hvordan kan jeg ansøge?
Du skal ansøge om medieakkreditering via et online ansøgningsskema. Skemaet er ikke længere online.

Hvad er deadline for ansøgning om akkreditering?
Seneste frist for at søge medieakkreditering til Roskilde Festival var 15. maj 2014.

Kan jeg få adgang til Roskilde Festival på mit pressekort?
Nej. Der er kun adgang for pressen til festivalområdet med en akkreditering. Dit pressekort alene giver ikke adgang.

Hvad koster en akkreditering?
Et akkrediteringsgebyr koster 520 kr. og købes i forsalg via lukket link (oplyses efter akkreditering). Betalingen bidrager til Roskilde Festivals omkostninger til etableringen af pressecenter og en række servicefaciliteter til akkrediterede i Backstage Village.

Hvordan søger jeg akkreditering som freelancer?
Freelancere skal henvende sig til de(t) aftagende medie(r) og sikre, at arbejdsgiver udfylder ansøgningsskemaet.

Hvor ligger Check-in?
Du finder Check-in her:

Roskilde Handelsskole,
Bygning 6
Bakkesvinget 67
4000 Roskilde

Check-in for mediefolk åbner søndag den 29. juni kl. 12.00. Kig efter den særskilte indgang til Check-in for mediefolk. Check-in har døgnåbent.

Hvordan finder jeg Festivalpladsen?
Festivalpladsen ligger syd for Roskilde by. Ankommer du med tog, skal du stige af på Roskilde Station. Fra Roskilde Station er der let transport videre til festivalområdet med bus, taxa eller til fods.

Tag ikke toget fra Roskilde Station til festivalstationen første gang du ankommer. Der er ikke adgang fra togstationen i campingområdet til Check-in på Roskilde Handelsskole, Bygning 6 uden gyldigt festivalarmbånd.

Hvor kan jeg parkere?
Tjek skilte når du nærmer dig festivalområdet. Og lad i øvrigt hellere bilen blive hjemme. Vi kan ikke love dig parkering tæt på Festivalpladsen.

Hvor kan jeg overnatte, og hvad koster det?
Du kan mod betaling overnatte i eget telt eller campingvogn på Restricted Camping. På området kan du som nævnt bo enten i telt eller campingvogn, og du finder toiletter og varme bade her. Området åbner søndag den 29. juni kl. 12.00.

Pris for overnatning i eget telt ved køb i forsalg er 365 kr. pr. person for hele festivalperioden.
Ønsker du at sove i egen campingvogn, er prisen 1750 kr. per vogn for hele festivalperioden. Prisen er inklusive elektricitet. Bemærk: Plads til campingvogn kan kun købes i forsalg.

Herudover kan publikums campingarealer naturligvis benyttes gebyrfrit.

Hvad er Backstage Village?
Det er her, du kan arbejde og møde kollegaer. Måske kalder du selv området for Mediebyen. Backstage Village er Roskilde Festivals arbejdsplads og mødested for musikbranche, pressen og festivalens samarbejdspartnere.

I Backstage Village er mange pladeselskaber repræsenteret, og det er her, medierne planlægger og udfører deres festivalarbejde. Du finder Backstage Village på det lukkede område nordøst for Orange Scene.

Hvad kan jeg bruge Medieservicekontoret til?
Medieservicekontoret er et informations- og servicekontor til medierne og de akkrediterede. Her kan du orientere dig om programændringer og få svar på alle tænkelige spørgsmål, som måtte vedrøre din arbejdsdag på festivalen. Det er også her, du kan træffe aftaler om interview med talskvinde og andre festivalmedarbejdere.

Du finder Medieservicekontoret nær Port 1 i Backstage Village.

Medieservicekontoret holder åbent fra 10.00-22.00 i dagene mellem søndag 29. juni til onsdag 2. juli.

Fra torsdag 3. juli kl. 10.00 til søndag 6. juli er åbningstiden 10.00-24.00. Mandag d. 7. juli holder kontoret åbent mellem 09.00-12.00.

Hvad kan jeg bruge Pressecentret til?
Her kan du arbejde og benytte sig af en række services, som kan gøre din arbejdsdag lettere.

I pressecentret finder du PC’er til fri afbenyttelse, trådløst internet og fax. Du kan også bruge den gratis garderobe til opbevaring af udstyr. Garderoben er døgnbemandet, men på eget ansvar da personlige effekter skal være dækket af personlig forsikring eller arbejdspladsens forsikringsordning.

Det er udelukkende medieakkrediterede, der har adgang til Pressecentret og stedets faciliteter.
Pressecentret holder åbent fra kl. 09.00-22.00 i dagene mellem søndag 29. juni til onsdag 2. juli. Fra torsdag 3. juli kl. 10.00 til mandag 7. juli kl. 12.00 holder Pressecentret døgnåbent.

Du finder Pressecentret i Hal 2 i den østlige del af Backstage Village.

Hvornår skal jeg have tilladelse til at medbringe optageudstyr?
Du skal på forhånd indgå en skriftlig aftale med Roskilde Festival for at få tilladelse til at optage levende billeder eller lyd.

I Check-in eller på Medieservicekontoret vil du efter forudgående skriftlig aftale få udleveret mærkater, som skal påsættes alt medbragt optageudstyr, og som giver dig ret til at medbringe udstyret på Indre Plads.
Optageudstyr kan frit medbringes og benyttes på campingarealerne – også uden mærkat.
Der skal ikke mærkat på fotografiapparater uanset apparatets størrelse.

Kontakt Medieservicekontoret (tlf. 46 35 19 43 fra 25. juni-07. juli) hvis du oplever problemer med at bringe fotografiapparat igennem portene til Festivalpladsen.

Hvordan får jeg tilladelse til at optage koncerterne?
Alle rettigheder til optagelse af koncerter – både billede og lyd – tilhører kunstneren. Du må derfor ikke optage koncerter uden skriftlig tilladelse udstedt af kunstnerens management eller kunstneren selv. Hvis du har fået tilladelse via dine egne kontakter, skal du sende denne tilladelse til Roskilde Festival senest 29. juni.

I tiden op til og under Roskilde Festival håndteres rettighedsclearing af Roskilde Festivals rettighedskoordinator, som kan hjælpe med at skaffe tilladelse til koncertoptagelse, men det betinger en tidlig henvendelse herom - deadline 20. maj.

Hvordan kan jeg købe koncertoptagelser?
Video: Professionelle medier kan via Roskilde Festivals rettighedskoordinator få hjælp til at opnå tilladelse hos kunstneren til at bruge videooptagelser baseret på storskærmsproduktion af koncerterne på Orange Scene (HD) og Arena (SD). Disse optagelser kan købes til lav produktionspris i professionel kvalitet.

Optagelserne finder udelukkende sted, hvis aftalen er skriftligt indgået før koncerten. Det er ikke muligt at få optagelser efterfølgende.

Henvend dig til Roskilde Festivals rettighedskoordinator via e-mail marianne.hansen@roskilde-festival.dk senest 20. maj.

Stills: Koncertfototilladelse gives til ganske få og professionelle fotografer. Det er dog tilladt at fotografere overalt uden særlig tilladelse, blot gives ikke adgang til fotograv foran scenerne uden koncertfototilladelse.

Hvordan laver jeg interviewaftaler med Roskilde Festival?
Vi fortæller gerne om vores festival. Kontakt os omkring interview med talskvinden eller andre festivalmedarbejdere. Se her hvordan du kontakter os omkring et interview.

Hvordan laver jeg interviewaftaler med de
optrædende kunstnere?
Det skal du selv aftale direkte med kunstneren, hvilket ofte går via management eller pladeselskab. Det er en fordel at være ude i god tid. Du kan få overblikket over kunstnere og deres pladeselskab/repræsentation på bandbeskrivelser på menupunktet Musik her på hjemmesiden eller i pressekittet.