Foto: Philip overbuary

Derfor åbner Roskilde Festivals campingområder om søndagen i 2014

I 2014 åbner campingområderne 24 timer senere end i årene 2010-2013. Læs her om årsagerne.

Hvornår holder Roskilde Festival åbent i 2014?
Roskilde Festival kører for fuldt blus fra torsdag den 3. juli til søndag den 6. juli inde på festivalpladsen. Campingområderne er åbne med musik, kunst, fest, deltagelse og liv fra søndag den 29. juni kl. 18.00 til mandag den 7. juli kl. 14.00.

I forhold til i 2013 åbner festivalens campingområde 24 timer senere i 2014.

Hvorfor åbner campingområdet i 2014 24 timer senere end i 2013?
Det helt korte svar er, at vi er overbeviste om, at en Roskilde Festival på otte dag er bedre end én på ni.

En længere forklaring er, at en klar tendens i de evalueringer, som vi hvert år får fra publikum og frivillige, er, at mange påpeger, at der går for længe fra campingåbning til festivalpladsens åbning. Mange er simpelthen for udmattede og utålmodige, når de når hen til torsdag aften.

Det gælder både for de frivillige og for vores betalende gæster.

Samtidig er det vores mål, at Roskilde Festivals aktiviteter og kunst ikke spredes for tyndt over for lang tid og på for mange områder. Derfor trimmer vi 24 timer helt fra starten, så man nu kan slå teltet op søndag og gå på opdagelse og feste i gennem i fire dage til torsdag kl. 17.00, hvor det for alvor går i gang på den indre festivalplads.

Det giver deltagerne cirka fire dage på campingområdet, hvor vi også introducerer en ny musikscene og skruer op for aktiviteterne i områder som Dream City og Street City.

Når vi trimmer perioden og skærper vores indhold, tror vi på, at Roskilde Festival fremstår skarp og fokuseret, og at vores indhold opdages og opleves af endnu flere af vores gæster.

Hvornår har campingområderne sidst åbnet om søndagen?
Frem til 2009 åbnede campingområderne kl. 08.00 om søndagen. I 2010 blev åbningen forsøgsmæssigt fremskudt 14 timer til aftenen før, dvs. om lørdagen, kl. 18.00 for at skabe mere ro om ankomstsituationen, hvor mellem 30.000-35.000 gæster venter begejstret – og sommetider lidt utålmodigt – på at få lov til at løbe ind på græsmarkerne for at etablere deres lejre.

Ændrer I ikke bare åbningsdagen for at spare penge?
Vi skal dække lejeomkostninger til stort set den samme mængde grej og materiel, uanset om Roskilde Festival åbner lørdag eller søndag. 24 timer ændrer ikke afgørende på disse omkostninger.

Nogle foreninger og organisationer, der deltager med frivillige i hele åbningsperioden, kan forventes at skulle hverve færre frivillige i forbindelse med løsningen af deres ansvarsområder. Den ændrede åbningsperiode påvirker ikke omkostninger til kunst og musik.

Musikbudgettet er således ikke mindre i 2014 end i 2013.

Påvirker ændringen i åbningsdagene så billetprisen?
Nej, for vi har ikke har anderledes omkostninger ved at udskyde åbningen 24 timer (se ovenfor).

En flerdagesbillet til Roskilde Festival 2014 koster 1910 kroner (inkl. gebyr). Vi fastsætter billetprisen ud fra vores forventninger om, hvor mange omkostninger vi har til musik, indhold og etablering af festivalpladsen (og meget mere), og hvor mange billetter vi forventer at sælge.

Samtidig budgetterer vi med at være i stand til at skabe et overskud, som vi ubeskåret udlodder til kulturelle og velgørende formål.

Billetprisen er i øvrigt uændret i forhold til 2013.

Hvad er så ellers anderledes på campingområderne i 2014?
I 2014 arbejder vores frivillige projektledere ud fra et forlæg, som vi internt kalder ’Roskilde Festival ind til kernen’. Forlægget handler om at stramme op på festivalområdets indretning og brug, så festivalpladsen fremstår med et stærkere output for publikum.

Vi arbejder ud fra en række helhjertede satsninger på det, som efter vores mening fungerer bedst. Nogle steder handler det om noget så praktisk (eller kedeligt) som smartere intern planlægning og deling af ressourcer. Og andre steder handler det om at skærpe og nytænke vores events og kunstprojekter og placere dem på steder, hvor de får størst synlighed og bruges af flest mulige gæster.

Konkret på campingområderne betyder det, at vi samler flere af vores kunstprojekter på færre geografiske områder, og vi lægger flere ressourcer i lokaliteter som medskaberbyen Dream City og skate-parken Street City. Vi etablerer også en helt ny scene på ved BYCenter East kaldet Rising, mens vi sætter den efterhånden 20 år gamle biograf på stand-by.

Og det er blot ændringerne på campingområderne; på den indre festival glæder vi os til at præsentere den nye scene Avalon og et større kunstområde vest for Orange Scene.

Når campingområdet åbner søndag frem for lørdag i 2014, skal beslutningen derfor ses i relation til vores ambition om at skærpe og fokusere. Vi fokuserer på de ting, som Roskilde Festival bør handle om, og vi strammer op for at finde ind til kernen.

På den måde kan Roskilde Festival år for år fremstå skarp, relevant og udfordrende for vores gæster.

Frygter I ikke, at publikum bryder ud af køen og stormer campingområderne før den officielle åbning?
Vi planlægger en tryg og sikker åbning af Roskilde Festival 2014. Siden vi sidst åbnede om søndagen (i 2009), har vi opbygget meget positive erfaringer. Vi åbner nu om aftenen frem for morgenstunden, så gæsterne kan ankomme i ro og mag i løbet af dagstimerne.

Vi ombytter ikke længere billetter til armbånd i forvejen, og vi har gode erfaringer med at etablere op til fem indgange til campingområderne, indslusning i venteområder, fordeling af gæsterne via indgangsbooking, præventiv uddeling af afgifter til ’hegnshoppere’ og opstilling af lave hegn frem for høje.

Alle disse erfaringer tager vi med i planlægningen af campingåbningen i 2014, så de forventede 30.000-35.000 deltagere får så positiv start som muligt på årets festival.

Mediekontakt
Klik her hvis du ønsker flere informationer vedrørende åbningen af Roskilde Festival 2014

Pressekit 2014

Alt om årets Roskilde Festival og dens indhold og fokusområder. Find pressematerialet her.