T
til Roskilde Festival 2014 - 29. juni til 6. juli

Unge og alkohol

Roskilde Festival samarbejder med med Sundhedsstyrelsen og Dansk Live om kampagnen ’Mindre Druk. Mere Fest’. Hvorfor og hvordan?

I følge Sundhedsstyrelsen drikker danske unge mere og hyppigere end unge i andre europæiske lande.

Samtidig viser undersøgelser, at dialog mellem forældre og deres unge kan spille en positiv rolle for at nedsætte de unges alkoholforbrug og udskyde tidspunktet for, hvornår de starter med drikke alkohol.

Derfor samarbejder Roskilde Festival med Sundhedsstyrelsen og Dansk Live, interesseorganisationen for festivaler og spillesteder, om kampagnen ’Mindre Druk. Mere Fest’. Kampagnen har kørt i flere år på landets største festivaler samt Grøn Koncert.

Kampagnen er målrettet forældre, medarbejdere/frivillige og de unge selv.

Hvad er formålet med kampagnen ’Mindre Druk. Mere Fest’
Først og fremmest handler det om ansvarlig alkoholindtagelse. Formålet er især at inspirere forældre til at være mere aktive og snakke med deres teenagere om forbrug af alkohol, fordomme og myter, inden de tager på festival.

På Roskilde Festival er kampagnen særligt målrettet personalet i barerne, som før festivalen undervises i ansvarlig udskænkning under overskriften ’Tænk for 2 før du skænker’.

Hvor er kampagnen synlig på Roskilde Festival?
Flyeren ’Tænk for 2 før du sender din teenager på festival’ kan downloades på vores hjemmeside. I barerne hænger plakater målrettet personalet, og her kan kunderne hente ID-armbånd, som bekræfter, at de er over 18 år gamle.

Hvorfor er Roskilde Festival med i kampagnen?
Fordi kampagnen handler om holdninger – og ikke om forbud. Vi tror, at unges alkoholvaner i det omgivende samfund følger med, når de besøger Roskilde Festival.

Vi er interesserede i, at vores gæster sammen har en så positiv oplevelse som muligt, når de tager på festival – og den risikerer de at gå glip af, hvis de drikker for meget alkohol. Derudover er vi enige i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at dialog og fælles aftaler mellem forældre og deres unge er vejen til et sundt forhold til alkohol.

Hvordan kan Roskilde Festival opfordre til mindre druk, når festivalen tjener penge på alkoholsalg?
Fordi Roskilde Festival nu engang er bedre, når gæsterne – unge som gamle – opfører sig ordentligt. Ansvarlig alkoholindtagelse er en genvej til et positivt fællesskab og en fantastisk festkultur mellem de 130.000 beboere på festivalområdet.

Hvordan sikrer I trygge rammer på festivalpladsen i forhold til alkohol?
Først og fremmest håndhæver barpersonalet reglerne for udskænkning, og de vil desuden ’Tænke for 2 før de skænker’ (se ovenfor), hvilket betyder, at de kan finde på, at servere en sodavand, hvis de kan se, at den unge foran disken har fået for meget at drikke.

På festivalpladsen har vi flere synlige kontaktpunkter, hvor gæsterne kan tage fat i vagter eller samaritter og få hjælp til småskader eller anmeldelser.

Derudover går vores team af Social Workers – et team bestående af 77 socialarbejdere, skolelærere, medicinstuderende og sygeplejersker, der kan sammenlignes med opsøgende gadearbejdere – rundt på området døgnet rundt for at hjælpe de gæster, der har fået en nedtur. Teamet holder især fokus på de helt unge festivalgæster på campingområdet.

Generelt er gæsterne på Roskilde Festival gode til at hjælpe hinanden, hvis der er nogen, der ser ud til at have det dårligt.

Hvor gamle er gæsterne på Roskilde Festival?
Gennemsnitsalderen er 24 år ifølge vores publikumsundersøgelse.

Hvilke råd giver Roskilde Festival unge, som skal på festival?
Vi minder dem først og fremmest om de helt basale ting: drik masser af vand, sørg for at spise regelmæssigt og få noget søvn. Vi opfordrer dem også til at hjælpe den gode stemning på vej ved at drikke med omhu, passe på hinanden og være opmærksom på sol og varme, som kan få alkoholen til at slå ekstra hårdt.

Roskilde Festival strækker sig over 8 dage, så de skal sørge for at spare på energien, så de er friske til det sidste.

Hvor kan jeg læse mere om ’Mindre Druk. Mere Fest’?
Du finder materiale om ’Mindre Druk. Mere Fest’ på vores hjemmeside, bl.a. folderen ’Tænk for 2 får du sender din teenager på festival'

På sundhedsstyrelsens hjemmeside finder du også materiale og evalueringer af de senere års kampagner

Hvilke sundhedskampagner kører ellers på Roskilde Festival?
Sammen med Sundhedsstyrelsen har Roskilde Festival gennem 10 år stået bag den oplysende kampagne 'Roskilde Against Drugs'. Læs om kampagnen og Roskilde Festivals holdning til ulovlige stoffer her

Find alle festivalmedier her.