D
    T
    M
    S
til Roskilde Festival 2014 - 29. juni til 6. juli

Nice to Know

De tørre tal siger faktisk ret meget om oplevelsen af Roskilde Festival. Så her er et par stykker, der sætter gæsternes vaner og forbrug i lidt i perspektiv.

Her er publikum:

  • Gennemsnitsalderen for publikum er ca. 24 år.
  • 90 % er tilfredse med at være på Roskilde Festival.
  • 49 % er kvinder, og 51 % er mænd.
  • 57 % er singler
  • 79 % deltager gennem alle 8 dage
  • En gæst bruger ifølge VisitDenmark 4.700 kr. i løbet af festivalen
  • I 2012 kom 80 % fra Danmark, 8 % fra Norge, 4 % fra Sverige og 8 % fra det øvrige udland
  • De rejser ca. 50.000 telte på festivalen

Så meget indtog de i 2012:

  • 1 million liter øl
  • 2,5 tons mayonnaise
  • 60 tons hakket oksekøb
  • 5 tons bacon
  • 16 tons løg
  • 30 tons pommes frittes
  • 60 tons flåede tomater
  • 4 tons økologisk, fair trade kaffe
  • 40.000 liter vin.
  • 150.000 burgere
  • 100.000 appelsiner
  • 30.000 pizzaer

Så miljøvenlige er de:

  • 60 % af publikum kommer med toget
  • Befolkningstætheden er 100.000 personer pr km2 (landsgennemsnittet er 127)
  • Hver festivalgæst generer 17 kilo affald (landsgennemsnit er 18 kilo i samme periode)
  • Strømforbruget ligger på omkring 400.000 kWh el på en uge. Strømforbruget er størst i boderne.
  • Roskilde Festival har fået implementeret LED-belysning på alle scener. Det har reduceret Roskilde
  • Festivals strømforbrug med 70.700 kWh siden 2009.
  • Der er 3000 skraldespande på pladsen – og der bruges ca. 200.000 skraldesække pr. festival.
  • 97 % af al emballage med pant returneres, hvilket inkluderer 1,5 mio. dåser.
  • 10 mio. liter vand forbruges.  Fordelt på 80.000 publikummer svarer det til ca. en syvendedel af, hvad den gennemsnitlige dansker bruger derhjemme.
  • Der er 1600 toiletter på festivalområdet.
  • Gæsterne bruger 3.500 km svanemærket toiletpapir (svarer til afstanden mellem København og Cairo).
  • 629 soveposer og 793 liggeunderlag blev indsamlet til genbrug i 2012.
  • 1.850 tons affald blev indsamlet i 2012.
  • Roskilde Festival betaler en merpris for strøm, som går til investeringer i udvidelse af vindmølleenergi.

Følg med i 2014!

@ Facebook @ Twitter 
@ Instagram @ Nyt på www

 Find alle festivalmedier her.

E-mail
Adgangskode
Husk mig
Glemt password?
Ophavsretten tilhører Roskilde Festival.
Informationerne må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.
Dette site anvender cookies.
Læs mere om brugen...