T
til Roskilde Festival 2015 - 27. juni til 4. juli

Frivillighed

Hvem er de frivillige, og hvordan er de organiseret?

Det frivillige engagement er årsagen til, at Roskilde Festival eksisterer og kan gøre en forskel i verden.

Over 30.000 frivillige er hvert år sammen om at skabe én af verdens største midlertidige byer, festivalbyen i Roskilde med over 130.000 indbyggere. De frivilliges engagement strækker sig fra hundreder af timer året rundt som projektansvarlige til tjanser i salgsboderne og ved adgangsportene under selve festivalen.

Vi er stolte af vores frivillige bevægelse, for den er et unikt kendetegn skabt af mange årtiers udvikling af Roskilde Festival som et sted, hvor drømme kan blive til virkelighed. Sådan et engagement smitter voldsomt af på omgivelserne.  Vi plejer at sige, at frivillige giver noget af sig selv og får en masse igen i form af oplevelser, fællesskab og viden.

Både for hjerner og hænder
Roskilde Festivals frivillige er med hele vejen fra de tidlige idéer opståen til den praktiske afvikling, og vi har masser af udfordringer for hjerner og hænder, som alle kræver stor dedikation.

En så enorm arbejdsplads kræver en solid organisering af kræfterne. Helt overordnet opdeler vi festivalens frivillige i en gruppe på ca. 10.000, der udfører en indsats direkte for festivalen via Foreningen Roskilde Festival, og de cirka 22.000 frivillige, som er tilknyttet én af over 200 foreninger og organisationer, der udfører handels- og serviceopgaver i løbet af festivalen.

Deres indsats er afgørende, når 80.000 feststemte publikummer banker på porten i slutningen af juni. Alene madboderne omsætter for over 80 mio. kroner, og festivalpladsen og markerne omkring dem skal finkæmmes for selv de mindste cigaretskodder, før de frivillige kan tage hjem.

Ildsjæl året rundt
Cirka 1000 frivillige er årsfrivillige eller ansvarspersoner gennem årets 12 måneder. Det er den hårde kerne, som vi kalder ildsjælene.

De udvælger kunstprojekterne, koordinerer sikkerheden, tegner kort, bygger scener, holder styr på billetter og armbånd og bestemmer, hvor de mere end 2500 skraldespande skal stå. Ildsjælene er tilknyttet én af de 50 forskellige grupper i otte forskellige sektioner, som naturligvis organiseres af frivillige ledere.

Omkring 50 personer er ansatte og får løn for deres indsats for Roskilde Festival. De er fortrinsvist beskæftiget med ledelse, administration, kommunikation, booking og projektledelse.

Facts om frivillighed

• Kønsfordelingen er 50/50 mellem frivillige kvinder og mænd
  • Gennemsnitsalderen er 30 år
  • De frivillige har i gennemsnit været frivillige i 5,9 år
  • For de fleste frivillige har ’Følelsen af at være en del af et større projekt’ størst betydning for deres motivation til at deltage som frivillig (70 %). Dernæst kommer ’Det sociale fællesskab blandt de frivillige’ (60 %) og ’Muligheden for at arbejde sammen med venner og familie’ (60 %)
  • Frivillige bidrog til, at Roskilde Festivals handlende og serviceforeninger tjente 18,7 millioner kroner i 2012
  • Frivillige bidrog til, at Foreningen Roskilde Festival kunne udlodde et overskud 12.7 mio. kr. til velgørenhed og kulturelle formål efter festivalen i 2012.

Mød de frivillige

På vores frivilligsider møder du foreninger, frivillige og ildsjæle og kommer bag om organisationen af 30.000 frivillige og deres motivation og opgaver. Klik dig videre her.