T
til Roskilde Festival 2015 - 27. juni til 4. juli

Musik

Roskilde Festivals 43. plakat rummer alting og lidt mere.

195 musikkunstnere repræsenterer stort set alle tænkelige tonelejer, genrer og kulører. Her er alternativ rock, country, elektronisk musik, globale bands, hiphop, metal, R&B, you name it.

Festivalens første fire dage er dedikeret nordiske artister på Pavilion Junior og Apollo Countdown, de sidste 4 dage kulminerer Roskilde Festival med musik på samtlige 8 scener.

Hvad enten du vil skildre folkefesten på vores legendariske Orange Scene eller skrive om de mere upåagtede musikmirakler på Gloria, venter dig en massiv musikbegivenhed helt uden for nummer. Og vi håber naturligvis, at du vil dække lidt af det hele.

Se bandlisten og spilleplan

Varierede hovednavne
Kraftwerk, Metallica, The National, Queens Of The Stone Age, Rihanna, Sigur Rós, Slipknot og Volbeat udgør plakatens øverste top. Her kommer vi fra rocken over popfesten til de futuristiske legender. Disse navne er dog kun flødeskummet.

Rocket kant
Rygterne om rockens død er stærkt overdrevne, ja faktisk decideret usande. Det gælder også på Roskilde Festival. Airbourne, Turbonegro, Suicidal Tendencies, Black Rebel Motorcycle Club, Uncle Acid & The Deadbeats, The Sword, Kvelertak Og Devin Townsend Project sikrer en festival med rigelige riffs og licks, ja faktisk er årets festival en af de mest rockede årgange længe.

… altid en overraskelse
Det svenske popkollektiv Ingrid er i skrivende stund ved at lægge sidste hånd på et særligt Roskilde-show, der inkluderer sange på kryds og tværs fra Lykke Li, Peter Bjorn And John, Miike Snow, Coco og J. Åhlund, som får selskab af overraskende gæster.

Denne opstilling har kun spillet to shows på intime klubber; det er altså en mindre verdenspremiere og et skræddersyet show i det store format, der venter os på Orange Scene.

Overlegen urban lyd
Miguel er af de kommende stjerner inden for R&B med kant og personlighed. Med hiphoppede indslag fra El-P, Killer Mike, Mykki Blanco, Kendrick Lamar, Danny Brown, Joey Bada$$, Flatbush Zombies og Action Bronson har vi igen sat barren rekordhøjt for den amerikanske storbymusik. Fra de nordiske lande har vi favoritter som Chords, Karpe Diem, Orgi-E / Klamfyr og Linkoban

Kolorit med strøm til
Og som altid kommer Cosmopol og de øvrige scener også til at rumme fremmedartet kolorit, hvis lige man ikke finder på nogen anden skandinavisk eller europæisk festival. Dakhabrakha, Dawanggang, Nubanour og Krar Collective er blot et lille nedslag i det imponerende udvalg af musik langt fra alfarvej.

Facts om musikprogrammet

• 195 kunstnere spiller på scenerne Apollo (+ Apollo Countdown), Pavilion (+Pavilion Junior), Cosmopol, Odeon, Orange Scene, Gloria og Arena
  • Roskilde Festivals musikprogram bookes både af frivillige og fastansatte medarbejdere.
  • Med sine lange koncerter (aldrig under 45 minutter, oftest 1 time eller længere) og et i sjælden grad entusiastisk publikum er Roskilde Festival en uforglemmelig oplevelse – også for mange af kunstnerne.
  • Roskilde Festival modtog i 2012 prisen 'Artists' Favourite Festival' ved European Festival Awards

Dyk ned i programmet

Se eller gense præsentationen af årets line-up, som det så ud ved offentliggørelsen den 17. april 2013.

Interviews med kunstnere

Vi kan ikke assistere dig med interviewaftaler med de optrædende kunstnere. I stedet skal du kontakte de enkelte kunstneres management eller pladeselskab. Download den fulde liste her (pdf)