Roskilde Festival sætter fokus på hjemløshed
Torsdag 24. marts opfordrer Roskilde Festival sit publikum i og uden for Danmark til at gå i aktion mod fattigdom. Forklædt som tiggere sparker publikum og festival gang i festivalens kampagne Standpunkt mod fattigdom og ulighed.

Aktionerne, som har fået navnet 'Gadens folk', finder sted i seks forskellige storbyer i Danmark, Norge, Storbritannien og Tyskland. De markerer intensiveringen af det holdningsmæssige fokus, Standpunkt, som Roskilde Festival skød i gang i december, og som kulminerer under selve festivalen til sommer. Standpunkts tema er fattigdom og ulighed, og fokus i de næste uger er især på hjemløse. Hensigten med kampagnen er at skærpe opmærksomheden på og debatten om fattigdom og ulighed, i særdeleshed i Danmark.

Mål: En officiel fattigdomsgrænse i Danmark
Det langsigtede, ambitiøse mål med kampagnen er at få en officiel fattigdomsgrænse i Danmark.

”Roskilde Festival har altid været en festival med holdning. Vi har altid haft blik for vores omverden og støttet de svage og udsatte i samfundet. Med Standpunkt fokuserer vi nu på fattigdom og ulighed. Vi mener, at der er brug for at vende blikket indad og tage fat om nogle af de problemer, der udspiller sig i vores egen baghave. Vi er helt bevidste om, at Standpunkt og ikke mindst vores målsætning har politisk appel – det handler jo om det land, vi lever i, og hvordan vi prioriterer og behandler hinanden – men vores udgangspunkt er dybest set social indignation og et ønske om at få vores publikum og andre til at tage stilling til og tage fat på de udfordringer, der er i Danmark omkring fattigdom,” siger Roskilde Festivals talskvinde Christina Bilde om baggrunden for kampagnen og fortsætter:

”Når vi sætter overliggeren højt og har et mål, der går på at få indført en officiel fattigdomsgrænse i Danmark, er det, fordi vi mener, at der er brug for en indikator, som man kan sætte mål ud fra og handle aktivt efter.”

I Danmark finder Gadens folk-aktionerne sted i København/Kultorvet og Århus/Banegårdspladsen. De starter 24. marts kl. 16.30 på henholdsvis Kultorvet og Banegårdspladsen.

Indsamling til fordel for hjemløse
Ud over aktionerne aktiverer Roskilde Festival sit publikum via en video-konkurrence og en indsamling, iværksat af festivalen, til fordel for Projekt Udenfor, som arbejder med hjemløse i Danmark.

Projekt Udenfor arbejder med hjemløse i Danmark på gadeplan. Organisationen sørger bl.a. for at servere varme, nærende måltider på gaden, og for at der er sygeplejehjælp til de hjemløse og dyrlægehjælp til deres firbenede venner. Roskilde Festival har valgt at samle ind til organisationen, fordi de er ildsjæle inden for deres felt, ikke lader sig diktere af andet end næstekærlighed og mener, at alle mennesker har ret til tilbuddet om en hjælpende hånd uden at skulle have noget igen.

”Det ligger helt i tråd med Roskilde Festivals egne værdier om fællesskab, tolerance og mangfoldighed, som også er nogle af de værdier, vi gerne vil bringe ind i debatten om fattigdom,” siger Christina Bilde.

Indsamlingen til Projekt Udenfor foregår i uge 12 og 13 via Roskilde Festivals hjemmeside.

Foreningen Roskilde Festival godkendt som indsamlingsorganisation
Foreningen Roskilde Festival er efter ansøgning hos SKAT blevet godkendt som indsamlingsorganisation efter ligningslovens § 8A. Det giver foreningen mulighed for at lave indsamlinger til almennyttige formål, som Roskilde Festival – eller publikum – mener har brug for støtte.


Læs mere om Standpunkt
Læs mere om Gadens folk
Læs mere om videokonkurrence
Læs mere om indsamling til Projekt Udenfor

Yderligere information
Christina Bilde, talskvinde
M: christina.bilde@roskilde-festival.dk
T: 46 36 66 13



 
 


Vi ses på Roskilde Festival 30. juni - 3. juli 2011. Warm-up 26. - 29. juni.
Camping åbner 25. juni kl. 18:00.

DOWNLOAD HØJOPLØSELIGE FOTOS FRA ROSKILDE FESTIVALS PRESSESIDE