Roskilde Festival 2011 tager form
68 nye navne blev i dag offentliggjort, da Roskilde Festival løftede sløret for sommerens festival. The Strokes og Arctic Monkeys er blandt de nye hovednavne på festivalen, der også i år rummer masser af musikalske oplevelser.

Årets Roskilde-program har godter til headbangere, hiphoppere, hippier, hipsters – og alle andre.

Roskilde Festivals musikchef Rikke Øxner præsenterede i dag musikprogrammet for sommerens festival. Her løftede hun bl.a. sløret for The Strokes og Arctic Monkeys, som begge kommer til at stå øverst på 2011-plakaten sammen med bl.a. Iron Maiden, M.I.A., Mastodon og Kings of Leon, der alle er blevet annonceret tidligere.

”Årets program indeholder oplevelser, du kun finder på Roskilde Festival. Vi har en del eksklusive skandinaviske optrædener, bl.a. Arctic Monkeys og PJ Harvey spiller deres eneste skandinaviske festivaljob i Roskilde. Der er også sær-opsætninger og musikalske flader i programmet, som er sammensat specifikt til os. Når man lægger det til stærke opstillinger i genrer som hiphop, metal, elektronisk musik og god gammeldags rock, burde der være noget at finde for enhver musikelsker,” siger Rikke Øxner.

Ny scene giver plads til det skæve og delikate
Musikchefen fremhæver også festivalens nye intimscene Gloria, der blot har plads til 1.000 publikummer og dermed bliver festivalens mindste.

”Gloria giver os mulighed for at præsentere en række acts, hvis delikate udtryk nemt var druknet på de øvrige scener. Det kan være kinesiske Wang Li, der spiller minimale kompositioner på kinesisk jødeharpe. Vi har også kammerpop med amerikanske Dark Dark Dark, jazz med den dansk-amerikanske saxofonist John Tchicai sammen med Elektro, vi har singer-songwritere, electronica… jeg kunne blive ved,” siger hun.

Gloria-scenen lægger også nyt navn til det område, der i 2010 hed Nordic, og som i år videreudvikles, så det – i forlængelse af scenens musikalske indhold – bliver en rolig og intim oase midt i menneskemylderet på pladsen med fokus på fordybelse, lys og æstetik. Bl.a. er det tanken, at området om natten skal illumineres af en lysende glorie af gule lamper placeret i træerne omkring pladsen.

Labyrintisk containerby på camping
En anden nyudvikling på pladsen er containerbyen Poor City, som festivalen netop nu er ved at lægge de sidste brikker til. Poor City bliver den konkrete udfoldelse af festivalens holdningsmæssige fokus Standpunkt, der har fattigdom og ulighed som tema og i år sætter særligt fokus på hjemløshed.

”Tanken med Poor City er, at den skal formes som en slags labyrint, hvor man kan fare lidt vild og måske blive lidt utryg – som en hjemløs. Grundtanken er at gøre publikum opmærksom på fattigdom og ulighed på en anderledes måde. Forhåbentlig kan det vække til både eftertanke og stillingtagen – selv når der er festival,” siger Roskilde Festivals talskvinde Christina Bilde.

SE ÅRETS PLAKAT

 
 
En tur i dybden med musikken




De nye hovednavne: gadedrengerock fra begge sider af dammen

Roskilde Festivals hovednavne er det første, øjet fanger, når man kigger på en spritny festivalplakat. Vi er stolte over at tilføje THE STROKES og ARCTIC MONKEYS. Førstnævnte er bannerførere for 00’ernes rockgenfødsel og har lige sparket deres turne i gang i hjembyen New Yorks Madison Square Garden. Rapporterne fra koncerten taler om et band med masser af nerve, der fik hele den rummelige arena til at gynge med til både gamle og nye hits. ARCTIC MONKEYS er dagens anden offentliggørelse i det største af festivalens formater. De britiske gadedrenge har givet forrygende koncerter på Roskilde Festival i 2006 og 2007. I dag er de et lige så varmt ønske hos publikum som de ældre og mere patinerede navne. Vi glæder os til en ny omgang ærkebritisk, dansevenlig rock fra aberne, som kommer med ny plade 6. juni.



MASTODONTERNE

Den klassiske rockoplevelse er sikret med legendariske IRON MAIDEN og KINGS OF LEON, begge blandt tidens mest populære rockbands overhovedet. Disse navne blev offentliggjort allerede i 2010, hvormed vi lagde os i fronten af det europæiske festivallandskab. MASTODON er alene i kraft af navnet velegnet til de største bogstavtyper, men havde de valgt at kalde sig noget andet, ville dette uortodokse metalband, i kraft af deres musik, stadig være et regulært kæmpenavn in spe. Pop-radikalisten M.I.A. og den evigt omskiftelige PJ HARVEY giver en modvægt til herrerocken. De er et par beundringsværdigt provokerende furier, som konstant vælger krigsstien frem for den slagne vej.



MUS OG MÆND PÅ DEN ELEKTRONISKE SCENE

DEADMAU5 spillede en forrygende koncert på Cosmopol-scenen i 2009, som fik et begejstret festivalpublikum til at give sig fuldstændigt hen. I år får vi den udvidede udgave af musehovedets elektroniske festvision. Det bliver en fest for unge og ældre, for techno-kids og skeptiske rocktyper. Mød op og lad dig rive med. MAGNETIC MAN har et særligt forhold til Roskilde Festival. Det var grundet den overvældende modtagelse i 2008, at trioen besluttede sig for at holde gryden i kog og lave et helt album. Det har dubstep-fans nydt godt af siden, og i år kvitterer Benga, Skream og Artwork med et specialsyet Roskilde-show: Vi får et ekstensivt, 3 timer langt show med visit fra KATY B og et dj-set fra SBTRKT. Endelig vil fans af elektronisk musik genkende navne som THE GASLAMP KILLER, JATOMA og DOP lige som allerede offentliggjorte CHASE & STATUS, MATTHEW DEAR, SHANGAAN ELECTRO og JAGWA MUSIC nok skal sikre, at der ikke kommer til at mangle elektroniske fester til alle slags temperamenter.



HIPHOP, HIP-HOP OG HIP HOP

Lige så mange bud der er på stavemåden, lige så mange bud er der på, hvordan musikken skal lyde, og med dagens tilføjelser står hiphoppen rigtigt stærkt på Roskilde Festival 2011. Genrens mest omtalte fænomen lige nu hedder OFWGKTA og kommer fra Los Angeles. Det amerikanske hiphop-kollektivs koncerter er uforglemmelige events, der har lige så meget til fælles med et punkrock-show som med en traditionel hiphop-koncert. Vi glæder os til at lægge scene til denne dæmoniske, voldelige, men også morsomme og manisk produktive hiphop-naturkraft. Californien skal dog ikke alene tegne hiphoppens USA-kort på Roskilde Festival. Fra Detroit får vi besøg af BLACK MILK, der på Album of the Year går efter den organiske, instrumentbaserede oplevelse, mens New Orleans-fødte CURREN$Y sørger for dirty southern hiphop, der repræsenterer sydstaterne lige så godt som BIG BOI – den ene halvdel af Outkast – som vi offentliggjorde allerede i februar. I et anderledes hiphop-miljø finder man ATMOSPHERE, der også trækker tydeligt på jazz, alternativ rock og soul. Endelig er Norden også repræsenteret i Roskilde Festivals massive hiphop-udbud. L.O.C. – en af Danmarks mest populære kunstnere på tværs af genrer og usual suspect på Roskilde Festival – er allerede offentliggjort, og TIMBUKTU & DAMN! slutter sig til programmet i dag. Den svenske hiphopper leverede en uforglemmelig koncert i 2007.



POP PÅ HØJNIVEAU

Man skal ikke kigge langt efter den intelligente pop på Roskilde Festival. I år har vi OH LAND på visit i hendes hjemland. Den tidligere balletdanserinde skyder frem i den internationale stratosfære med en popmusik, som er kantet, elektronisk og fuld af stjernepotentiale og hittepåsomme indfald. LYKKE LI har lige udgivet et anmelderrost album fyldt med hjertesorg, Wounded Rhymes. Det lyder ikke som opskriften til en traditionel popfest, men når man kender den svenske kvindes scenetalent, er der ingen tvivl om, at hun nok skal få publikum med sig. En af de helt nye stemmer inden for den elektroniske musik er JAMES BLAKE. Hans vocoder-marinerede, elektroniske pop er på én gang eksperimenterende og indbydende. Vi glæder os til at opleve, hvordan den alsidige brite vil traktere Roskilde Festival. YELLE er en glamourøs chanteuse med hang til disco, prangende kostumer og uartige tekster. Omfavn det franske sprog og du kan ende med en oplevelse a la Robyns allerede legendariske koncerter på Cosmopol og Arena. Endelig havde vi i februar æren af at præsentere den futuristiske popdiva JANELLE MONÁE, hvis blanding af musical, R&B, alternativ rock og hiphop giver én mistanken om, at den unge frøken slet ikke er fra denne del af Mælkevejen. 



AMERIKANSK OVERFLØDIGHEDSHORN

Roskilde Festival har et opbud af amerikanske bands som ingen andre festivaler i Norden. Hvor mange af vores konkurrenter kun har de amerikanske navne i top, finder du hos os amerikanske navne i alle størrelser og formater.

THE WALKMEN har alt for længe været et band, som kun de privilegerede få kendte til. Bandets kradsende serenader om længsel, frustration og håb burde give bandet en høj stjerne hos alle, der allerede dyrker Roskilde-favoritten The National. SURFER BLOOD har vundet masser af hjerter med deres ligefremme, ukomplicerede guitarpop. Tag godt imod de unge knægte – de har sange med, som er lige dele Brian Wilson fra The Beach Boys og Rivers Cuomo fra Weezer. BATTLES er genopstået som trio og har en ny plade på trapperne. Det uforlignelige, udkoksede eksperimentalrockband har selv udtalt, at de glæder sig til at spille Gloss Drop live. De får chancen for at bevise det på Roskilde Festival og vil næppe lade den gå forbi. For fans af stars and stripes stopper det selvfølgelig ikke her. Vi har allerede offentliggjort BRIGHT EYES, KURT VILE & THE VIOLATORS og JUSTIN TOWNES EARLE – og det er blot inden for den americana-smagende musik. Hele 35 amerikanske bands har indtil nu fundet vej til årets plakat.



ROCK, CHOK, HORROR!

Et godt rockshow må gerne have et element af teater og horror. Det ved ROB ZOMBIE, som gæster Roskilde Festival med et af sine visuelt bloddryppende shows. Svenske GHOST gør sig også i det fordækte: Deres 70’er-inspirerede heavy rock udfører de altid iført kutter, så publikum ikke skal kende til bandets egentlige identitet. Black metal-dæmonerne 1349 er fra Norge og spiller altid iført corpse paint – det er dog ingen hemmelighed her, at trommeslager Frost også tæver gryderne for Satyricon. Anderledes uhygge finder man hos CHRIS CUNNINGHAM, der er kendt især for sine videoer for Aphex Twin. Nu om dage er den langhårede brite rykket længere ind mod musikken. Hans live-show er en blanding af mixtape, installation, koncert og biografoplevelse, fyldt med uhyggelig surrealisme og mystisk science fiction.



Metalgenren har snart nogle år på bagen. Roskilde Festival dækker både de unge og ældre generationer. IRON MAIDEN er naturligvis en af de helt klassiske størrelser og et navn, næsten alle undergenrer forholder sig til. AUTOPSY og KILLING JOKE har ligeledes en mørkrandet legendestatus hos fans af de mere ekstreme metalgenrer. Uden disse inspirationskilder er det ikke sikkert, vi havde haft den næste stribe bands, om end de tager genren i helt anderledes retninger. Med UNDERØATH, PARKWAY DRIVE og BRING ME THE HORIZON på plakaten rammer vi nemlig ned i den nye generation og det unge publikum, som ikke er bange for et strejf af emo i deres metal. SOILWORK slutter sig også til programmet i dag. Svenskerne er blevet et kæmpestort navn med deres publikumsvenlige version af Göteborg-metallen. Ikke nok med det; vi har også de fleste andre subgenrer dækket ind: progmetal-giganterne MASTODON, sludge-hovederne EYEHATEGOD, psykedeliske KYLESA og de uortodokse dødsmetal-disciple DÅÅTH er allerede tilføjet programmet.



LOKALE SUPERSTJERNER

Oversøisk musik spiller en stadig vigtigere rolle for øvrige populære genrer i den rige verden. På Roskilde Festival bilder vi os ind, at vi har været medvirkende til dette ved altid at have haft fokus på hele klodens musik. Men ofte er den world music, der præsenteres uden for hjemlandene, ikke den samme, som man lokalt lægger øre til. Derfor er det ikke uden glæde, at vi i år har to acts på programmet, der vækker begejstring både her, der og ikke mindst som deciderede kæmpestjerner i hjemregionerne: CALLE 13 fra Puerto Rico, der trods spandevis af Latin-grammys har både kant og et svedigt show, samt FALLY IPUPA fra Den Demokratiske Republik Congo, der på det afrikanske kontinent er den store nye soukous-stjerne. På Roskilde kommer han med sit store ensemble direkte fra Kinshasa.



LEGENDER FRA SKYGGESIDEN

BAD RELIGION har siden 1980 udgivet en lang række plader, der trods en ensartet skabelon holder et højt kvalitetsniveau. Deres melodiske punk har inspireret NOFX, Green Day og en hel milits af andre punkbands. Uden stjernenykker eller selvfedme har de californiske, sølvgrå punks indtaget en central plads inden for den mere tilgængelige del af punkrocken. SWANS lagde ligeledes ud i begyndelsen af 80’erne, dog i New York City og vender nu også tilbage til Roskilde Festival. De amerikanske postpunk/postrock/drone-pionerer har for nyligt fundet sammen omkring pladen My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky. Her bliver enhver mistanke om klam reunion bliver opslugt i de mudrede, suicidale tåger, som Michael Giras baryton fremmaner.

KILLING JOKE offentliggjorde vi for nylig, og de provokerende, mavesure briter har også inspireret en lang række bands med deres blanding af postpunk, industrial og metal. Forsanger Jaz Coleman er en af britisk rocks mange uforglemmelige personligheder, der konstant afsøger nye kunstneriske territorier og undervejs har været omkring film, klassisk musik, et Disney-soundtrack og endda et hædersbevis fra den franske stat.



MUSIKALSKE KAPACITETER MØDES, AFRIKANSK MUSIK OPSTÅR

AFROCUBISM er en af årets helt store historier på den globale musikscene. Holdet fra Buena Vista Social Club har endelig fået sin oprindelige vision på plads: et møde mellem Vestafrika og Cuba. Bandet bruger hele foråret på at turnere og spille sammen, så vi kan forvente en gruppe erfarne musikere i forrygende storform. SEUN ANIKULAPO KUTI og FEMI KUTI – sønnerne af den legendariske Fela Kuti har aldrig før spillet på samme scene. Det er et stykke regulær musikhistorie, at Roskilde Festival har fået en dobbeltkoncert i stand med de to sønner, der begge på hver deres måde bærer faderens arv videre til nye generationer af funk-sultne musikfans. Afrobeat er dog langt fra den eneste genre fra Afrika, der har tændt vestlige musiklyttere. Congotronics – den skramlede dansemusik fra Kinshasas gader – kommer under kærlig behandling af en række alternative rockbands, der deler scenen med en række af congotronics-genrens garvede gutter. Det fulde lineup lyder CONGOTRONICS vs ROCKERS feat. KONONO N°1, DEERHOOF, KASAI ALLSTARS, JUANA MOLINA, WILDBIRDS & PEACEDRUMS and SKELETONS.



DET STOF THE EX ER GJORT AF

Som noget særligt har vi i år bedt hollandske THE EX om at kuratere en hel flade, der leder op til deres egen koncert. De har bestemt ikke skuffet med det udvalg af artister, de har inviteret. Vi får serveret en cocktail bestående britisk post-punk fra gendannede JACKDAW WITH CROWBAR, speed-grunge fra den franske trio API UIZ, et set fra DJ /RUPTURE og en smagsprøve på THE EX-forsangeren Arnold de Boers solo-projekt ZEA. Som tidligere nævnt henter flere og flere bands fra vores breddegrader inspiration længere væk, og derfor er det også kun en lille overraskelse, at THE EX har inviteret etiopiske ILILTA BAND til hvad, der tegner til et inspirerende kig ind i det legendariske punkbands mange inspirationskilder.



MAGISK TRANCE PÅ GLORIA

JUSTIN ADAMS og JULDEH CAMARA er blot et af de mange sjove og spændende møder, Roskilde Festival 2011 kommer til at bugne af. Mødet mellem Robert Plant-guitaristen og ørken-grioten udmunder i en sand musikalsk trance, som måske vil få dig til at kunne fornemme Saharas sand under dine fødder. Og fanger trancen dig, kan du passende fortsætte med RANGO fra den del af kloden, hvor det sorte Afrika møder den muslimske verden, samt GONGA SAIN & MITHU SAIN fra Pakistan, der, trods det at den ene af de to brødre er døvstum, har et ry, der vækker genklang på hele det indiske subkontinent. Hop op på tæppet og flyv med.

Og alt det andet…
Ovenstående er ikke en fuldkommen foromtale af Roskilde Festival 2011. Hvis pladsen havde været der, var vi gerne kommet med yderligere anbefalinger, men herfra må det være op til den enkelte at gå på opdagelse og finde sine favoritter i vores program på www.roskilde-festival.dk

 
 


Vi ses på Roskilde Festival 30. juni - 3. juli 2011. Warm-up 26. - 29. juni.
Camping åbner 25. juni kl. 18:00.

DOWNLOAD HØJOPLØSELIGE FOTOS FRA ROSKILDE FESTIVALS PRESSESIDE