Kan du ikke se denne HTML mail?Klik her
Tak for Roskilde Festival 2011
For første gang i 6 år kom publikum ind til tiden. 30 minutter efter var camping fyldt op med telte, pavilloner og glade mennesker. Årets Roskilde Festival fik en god start og takker nu af efter 8 dages musik, events og Roskilde-fest. I alt har ca. 130.000 gæster, frivillige og kunstnere deltaget i årets festival, der kan se frem til et overskud. En ulykke kaster dog en skygge ind over afslutningen af festivalen.

Roskilde Festival bød i 2011 på et væld af forskelligartede musikalske oplevelser. I alt 163 håndplukkede navne udgjorde årets plakat. Kvantitet har en del at sige, men for Roskilde Festival vil det altid være kvaliteten, der er i fokus. En af kvaliteterne er med præcision at indfange morgendagens superstjerner og præsentere dem for et stort og nysgerrigt publikum. På årets festival var der overbevisende koncerter fra bl.a. det elektroniske vidunderbarn Nicolas Jaar, de melo-metalliske satantilbedere i svenske Ghost og de allestedsnærværende hiphoppere i OFWGKTA. Sidstnævnte blev skarpt ført an af Tyler, The Creator fra en kørestol. En brækket fod stopper ikke verdens nok mest omtalte hiphop-act lige nu.

Roskilde Festival prioriterer at kunne levere unikke musikoplevelser: Den musikalske forening af de to Fela Kuti-sønner Femi og Seun på samme scene er aldrig set før. Det var også på Roskilde Festival, at publikum kunne opleve fusionen af den afrikanske congotronics-genre med et større setup af vestlige indierock-bands. Bassen var dyb, da Magnetic Man med gæster vendte tilbage til Roskilde, som i øvrigt var stedet og publikummet der efter seneste optræden fik trekløveret til at ville fortsætte med at spille live. Portishead kom også tilbage til Roskilde Festival og slog fast, at deres relevans i det nutidige musikbillede fortsat er enormt høj med fokus på æstetik frem for dynamik.

Artisterne bliver også selv overvældet af publikum på Roskilde Festival. Kurt Vile kaldte efter koncerten Roskilde-publikummet for det bedste overhovedet. Soulmanden Charles Bradley måtte knibe en tåre og omfavne de forreste rækker af publikum – så bevæget var han over Roskilde-folkets modtagelse. M.I.A. fornemmede, hun havde gang i noget stort fra det orange alter, da hun udbrød: ”This one is really gonna be hard to top”. Deadmau5 var overvældet af det store fremmøde til sin pumpende dansefest på Orange Scene. ”I pretty much have no words to describe this one, if you were there, you know. ♥ so much Denmark!” lød meldingen fra musehovedet på hans egen Facebook-side.

2011 var også året, der bød velkommen til den nye Gloria-scene. Med nye intime rammer havde Roskilde Festival skabt en platform for de mere sarte udtryk. Scenen har haft besøg af så forskellige udtryk som Frisk Frugt inkl. lerskulptører, Svarte Greiners urovækkende enmandsudtryk og Wang Lis ekvilibristiske jødeharpespil.

More Than Music
Ud over musikken fra de syv scener præsenterede Roskilde Festival igen i år et ambitiøst More Than Music-program, som fokuserede særligt på midlertidig arkitektur og design. To store installationer gav pladsen et visuelt løft i højden. Årets midlertidige trappeformede vartegn Why Don’t We Do It on the Stairs og den op til 7,5 meter høje kube-installation Subercubes rejste sig som pejlemærker på festivalpladsen og inviterede publikum til ophold, samvær og pauser med god udsigt. I Gloria Zone og Pavilion Zone kunne publikum trække sig tilbage på de nye siddeinstallationer Bifrost og Vintergatan (svensk for Mælkevejen). Kunsten på Roskilde Festival bidrog også til at skabe eftertænksomhed og engagement hos publikum. Det gjaldt f.eks. Maj Hasagers værk Memories of Imagined Places, der satte fokus på fortællinger fra Vestbredden, og container-installationen Poor City, der satte fokus på samfundets skyggeside.

Gæsterne og billetterne
Roskilde Festival er en flerdages oplevelse med en mangfoldighed af muligheder og overraskelser. For at understrege dette besluttede festivalen først i juni at øge antallet af partout-billetter fra 75.000 til 78.500, mens endagsbilletterne blev nedsat fra 4.000 til 1.500 for hver af de fire festivaldage. Mandag 20. juni, seks dage før åbningen, meldte festivalen udsolgt. 82 % af gæsterne kom fra Danmark. Det betyder, at der er en svag stigning i antallet af udenlandske gæster, hvoraf nogle kom ganske langvejs fra, bl.a. fik Roskilde besøg at 169 amerikanere, 13 brasilianere og 195 helt fra Australien. Flest gæster kommer stadig fra Norge, Sverige og Tyskland.

Antallet af norske og tyske gæster ligger i samme niveau som tidligere år, mens antallet af svenske gæster er steget en anelse. Af de 3718 svenske gæster var ca. 500 publikum med billet til den konkursramte Arvika-festival, som havde taget imod Roskilde Festivals tilbud om at komme til Roskilde i stedet.

Poor City og Standpunkt
Årets Standpunkt-kampagne har sat fokus på fattigdom og ulighed med særlig interesse for to sociale grupper, der befinder sig længst nede på den sociale rangstige: de hjemløse som vi møder på gaden, og romaer som vi også møder på Roskilde Festival. Publikum har taget imod kampagnen med åbne arme og sørget for rigtig god stemning i Poor City, hvor publikum har kunnet få et indblik i fattiges verden ved at deltage i aktiviteter som limbo under fattigdomsgrænsen, hjemløsespillet eller spise middag med en hjemløs.

Vejret og vandet
Vejret er altid en vigtig medspiller for festivalens arrangører og gæster, og det viste sig fra sin gavmilde side i de første fire dage. Da publikum torsdag 30. juni kl. 17 indtog festivalpladsen i kapløb, skete det imidlertid i regn. Lørdag aften blev festivalen ligesom resten af landet ramt af et skybrud. I alt faldt der ca. 14 mm regn. Publikum tog det dog pænt – og festivalens regn-beredskab sørgede for flis, grus og slamsugning. I alt blev der bredt 100-200 m3 flis ud på pladsen.

Affald, pant og svævebane
Om nogle timer drager publikum så hjemad. Sædvanligvis efterlader de sig en mængde affald, men i år vil der være i hvert fald over 42 tons mindre, end der kunne have været. Så meget havde gæster og festival nemlig samlet ind i forbindelse med kampagnen Your Clean Hour alene i festivalens første fire dage. Ekstra hjælp får festivalen også fra de camps, der under navnet Clean Out Loud havde som ambition at rydde ekstra godt op. Projektet blev kørt med elever fra Vallekilde Højskole i samarbejde med Roskilde Festival Højskole.

I alt 1.350 frivillige fra Folkekirkens Nødhjælp, Dansk Flygtningehjælp og Ungdommens Røde Kors samlede pant ind til humanitære formål. Allerede fredag rundede indsamlingen 400.000 kr.

Gæsterne indsamlede også pant selv. Panten blev brugt som betaling for en tur i den 502 m. lange og 31 m. høje Tuborg-svævebane fra camping over grusgraven til festivalpladsen. Svævebanen tilbød publikum at betragte grusgraven fra en ny vinkel.

Til trods for sol søndag kastede en ulykke med dødelig udgang en mørk skygge over afslutningen på årets festival. En kvinde trådte ud på en platform uden for hegnet i containertårnet ved svævebanen og faldt ned fra tårnet. Svævebanen var indstillet pga. vejrforhold på det gældende tidspunkt. Politiets undersøgelser viser, at der er tale om en ulykkelig hændelse.

Økonomien og formålet
En udsolgt festival betyder også overskud. Al overskud går til almennyttige formål. For 2011 forventes det at blive på mindst 10 mio. kroner. Overskuddet skal være fordelt inden næste års festival.

Tak for i år. Vi ses i 2012