Foreninger og boder

Din forening kan blive en del af Roskilde Festival og samtidig tjene penge til gavn for jeres fællesskab og aktiviteter.

SCROLL NED

Vil din forening være en del af at skabe Roskilde Festival og samtidig tjene penge til gavn for jeres fællesskab og aktiviteter?

Roskilde Festival samarbejder med mere end 200 almennyttige foreninger.  

Foreningerne udfører en lang række uundværlige værts- og servicefunktioner før, under og efter festivalen eller driver en madbod på festivalen. På den måde indsamler foreningerne og deres frivillige penge til deres egne aktiviteter. 

Ofte stillede spørgsmål

Udfyld vores kontaktformular, så kontakter vi jer, når vi kan tilbyde en opgave. I kan også skrive direkte til bliv.serviceforening@roskilde-festival.dk

Jeres forening skal have et almennyttigt formål. De penge, I tjener som serviceforening på Roskilde Festival, skal uddeles til jeres almennyttige formål. I skal derfor vedhæfte foreningens vedtægter, når I ansøger om en foreningsopgave, eller hvis I skriver jer op via vores kontaktformular.

Roskilde Festival tilbyder en bred variation af serviceopgaver til foreninger. De fleste opgaver finder sted under selve festivalen.

Enkelte opgaver finder sted før og efter festivalen, og foreningens frivillige tildeles i disse tilfælde ikke adgangstegn til selve festivalen. 

Jeres forening vil få en kontaktperson fra Roskilde Festival, som sikrer, at I får en god instruktion i opgaven, og som vil samarbejde med jer undervejs.  

Opgaver før festivalen (giver ikke adgangstegn til festivalen)

  • Opsætning af telte og andre praktiske opgaver
  • Opsætning af hegn

Opgaver under festivalen

  • Serviceværter i campingområderne
  • Servicevært i ankomstområder uden for festivalpladsen (fx Roskilde Station eller parkeringsområder)
  • Serviceværter ved varme bade og toiletøer
  • Affaldshåndtering 
  • Adgangskontrol ved indgangsporte (tjekke adgangstegn) 
  • Panthåndtering – tage imod og sortere pant 
  • Barpersonale (det er en fordel, hvis foreningen har erfaring med bardrift) 

Opgave efter festivalen (giver ikke adgangstegn til festivalen)

  • Oprydning og indsamling af affald.

Afregning af foreningers indsats sker på baggrund af antallet af frivillige, som foreningen stiller med for at løse opgaven. 

Vi beregner i forhold i til tre typer indsatser, som afregnes forskelligt: Standard indsats, Kort indsats og Før/efter-indsats.  

Standard indsats

Periode: Alle frivillige skal engagere sig i minimum 32 timer fra lørdag 28. juni (nogle funktioner lidt før), hvor festivalen åbner, og slutter mandag 7. juli, når publikum er taget hjem.

Beløb pr. 32-timers indsats i 2025: 1.600 kroner

Kort indsats

Periode: Alle frivillige skal engagere sig i 24 timer fra onsdag 2. juli, hvor publikum får adgang til selve festivalpladen, og slutter søndag 6. juli, når publikum tager hjem.

Beløb pr. 24-timers indsats i 2025: 1.200 kroner 

Før/efter-indsats

Periode: Før/efter-indsatsen varer cirka en måned op til festivalen og til og med august. Opgaven udløser ikke adgangstegn til festivalen. 

Beløb pr. frivilligtime: Vi afregner i forhold til faktisk timeforbrug, og den enkelte frivillige behøver ikke deltage i et bestemt antal timer. Vi afregner 100 kroner pr. frivilligtime.

Vi tilbyder små som store serviceopgaver, som kan kræve alt fra 20 til 250 frivillige. 

Din forening er velkommen til at rekruttere frivillige, som ikke i forvejen er tilknyttet jeres forening. 

Vi tilbyder hjælp til foreninger i forbindelse med rekruttering af frivillige uden for jeres egen forening f.eks. via frivilligopslag på vores hjemmeside, uddannelsesaftener og sparring med vores rekrutteringsteam. 

Alderskravet afhænger af opgaven. Alle frivillige, som deltager under Roskilde Festival, skal som minimum være fyldt 15 år inden deres første vagt. 

Der gælder dog særlige arbejdsmiljøvilkår for frivillige under 18 år, og derfor er det ikke alle serviceopgaver, som kan udføres med frivillige under 18 år på holdet.  

Vi har ingen alderskrav i forhold til serviceopgaver, som udføres efter festivalen, så længe holdindsatsen ledes af en voksen. 

Følgende vilkår gælder for alle frivillige, der engagerer sig under festivalen i en 24- eller 32-timer afhængigt af opgaven.

Din forening skal sørge for, at jeres frivillige får minimum et måltid mad i løbet af en vagt. I kan vælge selv at lave mad eller tilkøbe Roskilde Festivals ’meal voucher-ordning’, hvor frivillige får udleveret mad i festivalpladsens madboder.

Alle frivillige har adgang til særlige frivilligfaciliteter og tilbud, uanset om man er engageret gennem en forening eller gennem Roskilde Festival. Faciliteterne inkluderer: 

  • Fri adgang til Volunteers’ Village med wifi og gratis kaffe, te og saftevand. Her kan du tage en velfortjent pause i grønne omgivelser og nyde gode stunder med hele holdet i vores frivilligbar. Her finder du også Volunteers' Garden, hvor du kan deltage i gratis aktiviteter som morgendans, yoga, breathwork, massage, tage et varmt bad, slappe af i rolige omgivelser, hænge ud i den alkoholfri have og meget andet.
  • Fri adgang til hyggelige Volunteer Hubs i både Camping West, Camping East og i Central med bl.a. afslappende loungeområder, gratis kaffe, te og saftevand – og gratis varme bade. 
  • Adgang til Volunteer Camping med ro til en god nattesøvn og gratis varme bade. Kræver tilmelding før festivalen. 

Jeres forening skal udpege en foreningsansvarlig, som samarbejder direkte med en kontaktperson fra Roskilde Festival året rundt. Jeres kontaktperson vil sørge for, at I får alt relevant information for at løse opgaven bedst muligt. 

Tidsforbruget for jeres foreningsansvarliges engagement afhænger af opgavens størrelse. I skal forvente at modtage regelmæssig information på mail, på obligatoriske aftenmøder og eventuelle uddannelsesaftener.

Derudover skal I bruge tid på at rekruttere frivillige til opgaven, registrere dem i Roskilde Festivals frivilligdatabase og instruere frivillige, så de er klar til opgaven på festivalen.

I vil også blive inviteret til valgfrie sociale og faglige arrangementer med resten af Roskilde Festivals frivilligfællesskab året rundt.

Udover en foreningsansvarlig får I som forening også tildelt et antal foreningsmedskabere (én pr. 20 frivillige), som er ekstra ressourcer, der ikke skal indgå i jeres vagtplan.