At lytte til Oklou er som at blive inviteret til mystisk maskebal – men ende på natklubben i stedet og beholde masken på.
Med en næsten perfekt blanding af svale popsange og futuristiske lydlandskaber har den überhypede franske producer og sangskriver sat en tårnhøj standard for tidens avant-pop med et univers, der balancerer mellem det skrøbelige og det monumentale. Her smelter barokke, klassiske elementer sammen med elektroniske trance-produktioner, der skriger efter at komme på floor.
Hendes musik udfolder sig som et vidtforgrenet landskab af nye muligheder for popmusikken – minimalistisk på overfladen og fuld af små, overraskende greb. Det er også derfor, kunstnere som PinkPantheress, FKA twigs, Bladee og underscores har arbejdet sammen med hende.
Oklou – alias Marylou Vanina Mayniel – har i årevis været et navn at holde øje med for dem, der elsker popmusikkens eksperimenterende afkroge. Hun debuterede som Oklou i 2015 og cementerede sit særkende med mixtapet Galore i 2020, skabt i samarbejde med A. G. Cook og Shygirl, og i 2025 udsendte hun endelig sit første fuldlængdealbum, Choke Enough.
På Choke Enough kanaliserer Oklou et væld af genrer og lyde i et dybt personligt univers, hvor sci-fi-klingende synths, hyperpoppede vokaler og akustiske instrumenter smelter sømløst sammen. Og talrige anmelderroser og publikums hyldest af albummet taler sit eget tydelige sprog: det her var et album, der var hele ventetiden værd.
Senest har Oklou givet en forrygende akustisk Tiny Desk-session, der sammen med albummet skruer forventningerne højt op til, hvad vi kan forvente os, når Oklou udfolder sine medrivende popkreationer på Roskilde Festival til sommer.

