Oprydning efter festivalen

Efteroprydningen

Festivalpladsen og de omkringliggende områder og marker skal afleveres i samme stand, som når vi overtager dem.

Efteroprydningen strækker sig fra den tidligste indsamling af genbrugeligt udstyr og miljøfarligt affald på afslutningsdagen til den endelige håndpilning af cigaretskod og kapsler.

Processen foregår på denne måde:

Fælles opfordring

Under hele festivalen har vores serviceværter og affaldshåndteringens frivillige været med til at opfordre festivaldeltagerne til at tage deres brugbare campingudstyr med hjem og sortere deres affald på de i alt 24 sorteringsstationer rundt omkring på campingområderne.

Ren afrejse

På festivalens sidste dage, lørdag og søndag, bliver der på sorteringsstationerne oprettet ekstra felter til ødelagt campingudstyr. Der vil være frivillige guider, der kan rådgive gæsterne om, hvordan de skal sortere.

Her vil også være mulighed for, at man kan donere brugbart campingudstyr til genbrug ved særligt opsatte ReUseFull-felter på sorteringsstationerne samt ved yderligere opsatte ReUseFull-stationer.

Screening af camping

Søndag efter festivalen opfordrer frivillige på pladsen en sidste gang til, at man tager tingene med hjem, samt at man donerer og sorterer i det, der alligevel er efterladt.

Telte tjekkes

Når deltagerne har forladt campingområdet søndag kl.12.00, tjekker festivalens sikkerhedsværter alle telte igennem for, om der er mennesker i teltene.

Efteroprydningen begynder

Når alle telte er tjekket, bliver campingområderne gennemgået, og farligt affald samt genbrugeligt campingudstyr og andre udvalgte genstande indsamles i separate fraktioner. Det drejer sig blandt andet om campingstole, luftmadrasser, soveposer, telte og bilbatterier. De indsamlede ting afsættes herefter til genbrug og materialegenanvendelse.

Genbrugeligt campingudstyr

Det genbrugelige campingudstyr donerer vi til velgørende foreninger og samarbejdspartnere.

Der er opstillet en række kriterier for, hvem der kan modtage brugt campingudstyr. Disse ligger i tråd med Roskilde Festivals generelle retningslinjer for samarbejder og donationer.

Genanvendeligt campingudstyr og farligt affald

Genstande, der er i stykker, indsamles i separate fraktioner med henblik på at sikre, at så mange materialer som muligt kan genanvendes. Materialerne afsættes til Roskilde Festivals renovatører, som sikrer, at disse bliver anvendt til formålet og kan blive til nye materialer.

I samme proces indsamles farligt affald såsom ødelagte bilbatterier eller luftmadrasser (luftmadrasser indeholder pvc og må derfor ikke sorteres som brandbart affald). Genstande, der klassificeres som farligt affald, håndteres også i separate fraktioner, og det sikres, at det afsættes og håndteres i henhold til retningslinjerne for denne type affald.

Til bunke og forbrænding

Når efteroprydningsindsatsen på campingområderne er afsluttet, sendes renovationsmaskiner ind. Først skubbes alt det større affald sammen i store bunker. Herefter bruges en ’strandrenser’, som samler det mindre affald sammen, hvorefter det “grabbes” op i containere, som køres til eftersortering og efterfølgende forbrænding.

Dette arbejde er overstået inden for de første to uger. Herefter er vi klar til finoprydning.

Håndpilning

Når det grove arbejde er overstået, starter pillearbejdet. Alt skal samles op. Det typiske restaffald er cigaretskod, glasskår, fladtrådte dåser, metalobjekter fra dåser, konfetti og kapsler.

Når det store affald er fjernet, opprioriteres indsatsen på de vigtigste områder. Hvis der skal afholdes et andet arrangement efterfølgende på et bestemt område, starter indsatsen der.

Samtidig tjekkes området også for eventuelle gravede huller, som opfyldes igen.

Spørgsmål og svar om oprydning efter festivalen

Hvor mange deltager i affaldshåndteringen?

Cirka 1600 frivillige er tilknyttet festivalens affaldsindsats. Det inkluderer alt fra planlægning, containervagter, den daglige oprydning foran orange scene hver morgen kl. 4.00, opsætning og nedtagning af mere end 4.500 affaldsbeholdere, løbende tømning, sorteringsvagter og mange.

Hvor lang tid tager det at rydde op efter festivalen?

De store bunker af affald er fjernet i løbet af 1-2 uger. Den manuelle oprydning af alt fra glasskår til cigaretskod på festivalområdet og de omkringliggende veje går som regel ind i oktober, alt efter vejret under og efter festivalen.

Hvis det har regnet mere end normalt, er græsset vokset, og så tager det endnu længere tid at opsamle genstandene.

Hvad koster det at rydde op?

Vi forventer at bruge mellem 8-10 millioner kroner på affaldshåndtering – fra leje af affaldsbeholdere til efteroprydning – i forbindelse med festivalen i 2024.

Hvad sker der med overskudsmad?

Vi indledte vores madspildsindsats tilbage i 2013, og i 2023 blev 13 tons overskudsråvarer doneret til sociale organisationer.

Igen i 2024 samarbejder vi med virksomhederne Rub & Stub og FødevareBanken om håndtering af overskudsvarer.

Rub & Stub udvikler og koordinerer indsatsen med overskudsvarer fra over 90 madboder, der laver mad til festivalens 130.000 deltagere hen over en uge, mens FødevareBanken står for den logistiske afvikling i form af registrering, kørsel, lagerstyring og uddeling af overskuddet.

Roskilde Festivals madspildsindsats forløber under hele festivalen og indtil ugen efter festivalen, hvor overskudsmad og -varer håndteres, tilberedes og distribueres til sociale organisationer fordelt rundt i hele landet.

Hvem hjælper med at rydde op?

I 2024 deltager omkring 300 frivillige i efteroprydningen på festivalpladsen og på campingområderne. I tillæg hertil kommer en række foreninger, skoleklasser og forældreråd, som er engageret i både at indsamle og aftage genbrugeligt udstyr, og give det videre til gode formål, og også i at rydde det sidste op på campingområderne.

Én af de foreninger, der hjælper til at rydde op efter festivalen, er Gaderummet. Foreningen hjælper hjemløse unge og kalder deres indsats for socialpsykologisk fristed for udstødte unge.

Gaderummet slår efter festivalen en lejr op på camping og tilbyder de hjemløse at bo der, til pladsen er helt ryddet.

Læs mere om Gaderummet

Hvad bliver der af byggematerialer og andre genbrugelige genstande?

Vi genbruger så mange byggematerialer som muligt, og potentialet for yderligere genbrug er forsat omfattende for en midlertidig begivenhed som Roskilde Festival.

Derfor er cirkularitet og genanvendelse af materialer afgørende temaer i vores Ressource- og affaldsplan, så færrest mulige produkter og materialer i fremtiden kun bruges på én uges festival.

Hvad gør I med gæsternes efterladte campingudstyr?

Vi opfordrer alle til at tage deres medbragte udstyr med hjem igen, men vi forsøger at genbruge så meget af det efterladte udstyr, som stadig er brugbart - altså det der ikke er gået i stykker. De ting der ligger tilbage, som er i stykker, sorterer vi i rene affaldsfraktioner, så så meget som muligt kan genanvendes, og blive til nye materialer.

Tilbage til pressemateriale