Roskilde Festival og Tuborgfondet står bag Det Cirkulære Laboratorium, der vil give den næste generation af unge iværksættere større indflydelse, skubbe på den grønne udvikling og påvirke danskernes klimaadfærd.
Omdrejningspunktet bliver Roskilde Festival. Iværksætterne får her mulighed for at teste deres løsninger over for en ung målgruppe i et midlertidigt miljø. Festivalbyen giver rig mulighed for at indsamle viden og data om deltagernes interaktion med iværksætternes løsninger, eller de kan stressteste løsningen i et miljø med mange mennesker.
Roskilde Festival rummer hele 130.000 beboere og kan derfor sammenlignes med en større by. Samtidig gør midlertidigheden festivalsamfundet til en unik og meget tilgivende platform i forhold til at teste nye bæredygtige løsninger, der har potentiale til at ændre adfærd i samfundet.
Iværksætterne får en unik mulighed for at indsamle viden og data om, hvordan deres løsning performer. Ambitionen er at hjælpe fremtidens grønne iværksættere på vej ved at skabe rammer, hvor de kan udfordre og teste deres konkrete løsninger i et fleksibelt og kæmpemæssigt laboratorium fyldt med mennesker og muligheder.
Vi endte med at ændre vores produkt efter testen på Roskilde Festival. Nu har vi et billigere, nyere produkt end det, vi troede, vi skulle gå videre med. Men folk kunne langt bedre lide det andet, og vi var meget overraskede over, hvor signifikant forskellen var
Tempty Foods udvikler alternativer til kød og testede deres produkter på forbrugerne under Roskilde Festival 2022.
Deadline for ansøgning til årets festival var 15. januar 2024, og ansøgningslinket er derfor lukket. Men hvis du er interesseret i at høre, hvordan du kan blive en del af Det Cirkulære Laboratorium, er du meget velkommen til at tage kontakt til os.