I 2025 præsenterer vi en helt ny og større Orange Scene – dobbelt så stor som den gamle!
Lige nu er vi i fuld gang med at planlægge byggeriet, og vi har netop taget de første jordbundsprøver.
Med en ny og større udgave af Orange Scene får vi en mere tidssvarende hovedscene, der kan rumme de største kunstneres store produktioner og samle et enormt fællesskab på den centrale plads foran scenen.
Den nye scene kommer til at bestå af to dele: En 24 meter høj stålkonstruktion, der skal stå permanent på Dyrskuepladsen i Roskilde. Og den orange teltdug og de høje master, der fuldender Orange Scene.
Scenen beholder altså sit unikke udseende – blot i en væsentligt større udgave.
Skal holde i mange år
Den todelte konstruktion betyder også, at Dyrskuepladsen i Roskilde vil få et nyt overdækket scenerum, som kan bruges hele året rundt til andre begivenheder – og i de næste mange, mange år.
En fast grundkonstruktion betyder i øvrigt også, at vi ikke længere skal bruge ekstra plads på opbevaring eller på at transportere tunge ståldele.
Orange Scene gennem tiden
Det er – ikke overraskende – en stor opgave at skabe en helt ny version af vores ikoniske Orange Scene. En scene, der har tårnet op på festivalpladsen siden 1978.
Her kan du dykke ned i historien bag den ikoniske scene:
Det oprindelige orange telt med tre master og en let svævende dug blev skabt til The Rolling Stones' europæiske turné i 1976. The Rolling Stones ender dog med kun at spille få udendørsshows den sommer. Indtægterne, der skulle dække omkostningerne til at bygge og transportere den ambitiøse konstruktion, udebliver. Teltets ejer, Revelation Staging, går konkurs. Inden når Queens dog at spille en kæmpe velgørenhedskoncert til støtte for vietnamesiske bådflygtninge i teltet.
Daværende festivalleder Leif Skov har i sommeren 1977 set et billede fra Queens kæmpekoncert i den ugentlige musikavis NME. Han øjner muligheden for at skifte den daværende stilladsscene ud med en professionel og meget mere iøjnefaldende scene. Roskildefondens forretningsudvalg godkender købet af en ”baldakin til overdækning af scene” til 150.000 kroner. I maj 1978 fragter DFDS Seaways i London fem tons ’bits and pieces’ til Roskilde, hvor et hold frivillige opsætter teltet.
Den karakteristiske orange canopy bliver hurtigt meget mere end blot en scene. Den bliver et genkendeligt vartegn og symbolsk emblem for festivalens ånd og fællesskab. Gennem de første år på Roskilde Festival hedder den ikoniske scene blot Store Scene. Fra 1980 til 1985 bliver scenen officielt kendt som Canopy-scenen. Og i 1986 gennemgår den sit sidste store navneskift og bliver til… Orange Scene.
Midt i 90’erne er Orange Scene tæt på at blive sendt på pension. Kunstnerne og deres udstyr fylder mere og mere, og den kurvede facon er svær at arbejde med. Så i 1994 går jagten på en ny hovedscene ind. Det tyske firma Strohmeyer Ingenieurgebau sender et forslag om en scene med kun én mast i midten, mens Jeremy Thom, der oprindeligt var med til at udvikle den oprindelige scene i 1976, forestiller sig en mere kuriøs kombination af den velkendte orange canopy og et vikingeskib. Ingen af idéerne vinder dog festivalens hjerter, og Orange Scene får lov at bestå.
I 2001 indkøber festivalen en ny Orange Scene. Den nye konstruktion ligner den gamle scene i farve og facon, men er en tredjedel større. Åbningen ud mod publikum bliver cirka otte meter bredere og tre meter højere end tidligere. De nye dimensioner giver festivaldeltagerne et bedre syn ind på scenen på afstand. Noget der skal være med til at øge sikkerheden foran scenen.
22 festivaler og en pandemi senere har Orange Scene, som du kender den, nået pensionsalderen. Med den kommende udgave af Orange Scene kan vi tilbyde en større, stærkere, højere og dermed mere tidssvarende hovedscene – til gavn for kunstnere og publikum. I 2025 er scenens dimensioner og bæreevne bedre i stand til at rumme de største kunstneres store sceneproduktioner. Det betyder, at vi kan matche den sublime lydoplevelse med en stærkere visuel side, der vil nå helt ud til det store publikum foran scenen.