Det frivillige engagement

Roskilde Festival engagerer cirka 30.000 frivillige. Læs her, hvordan de er organiseret, og hvordan festivalen udvikler det frivillige engagement

Hvor mange er frivillige på Roskilde Festival?

Cirka 30.000 frivillige er engageret i løbet af festivalen. Tallet har ligget mellem 30-32.000 gennem de seneste fem festivaler. Heraf er ca. 15.000 frivillige tilknyttet de omkring 200 foreninger, NGO’er og private erhvervsdrivende, der deltager med handel, holdningsindsatser eller værts- og serviceopgaver.

3.000 er frivillige året rundt i Foreningen Roskilde Festival med ansvar inden for f.eks. projektledelse, budgetstyring og programindhold. De resterende 12.000 er ligeledes frivillige i Foreningen Roskilde Festival, men lægger størstedelen af deres indsats lige før, under og efter festivalen.

Uanset organiseringen bidrager alle frivillige til at få hjulene i festivalbyen til at dreje rundt og til at skabe det unikke fællesskab, som mange forbinder med Roskilde Festival. Og alle frivillige bidrager til, at Roskilde Festival kan donere hele sit overskud til velgørenhed efter festivalen.

Hvem er frivillige?

Frivillige på Roskilde festival udgør en lige så varieret gruppe, som de frivillige man møder i landets mange foreninger. Man kan være frivillig, når man er er 15 år, og der er frivillige i alle aldre derover.

Størstedelen af de frivillige (>40%) har de seneste fire festivaler været i aldersgruppen 20-29 år. Dog er der blandt de 3.000 frivillige, der lægger en indsats hele året, også mange i alderen 30-59. De frivillige kommer fra alle egne af landet, men der er især stærk lokal støtte, hvormed ca. 5.500 af de frivillige hvert år er fra Roskilde-området.

Hvor lang tid er man frivillig?

Engagementet strækker sig fra hundredvis af timer året rundt som projektansvarlige til fastdefinerede vagter i boder og ved adgangsporte under festivalen. Timeantallet svinger meget fra frivillig til frivillig, og som i enhver anden forening, hvor frivillige løser opgaverne i fællesskab, hænger indsatsen ofte sammen med engagementet.

Flertallet lægger 32 timer, hvis indsatsen ligger i hele åbningsperioden, og 24 timer for frivillige med opgaver i festivalens sidste fire åbningsdage. Helsårsfrivilliges timer skal tælles i hundreder.

Hvordan bliver man frivillig?

Ligesom i de mange foreninger landet over, er det meget forskelligt, hvordan man starter som frivillig. Nogle frivillige er blevet hevet med af netværk, venner eller familie, andre er blevet hvervet af deres forening, og atter andre har selv opsøgt en sag, som de var passionerede om. Man kan også blive frivillig ved at kontakte en af de mange foreninger (inklusive Foreningen Roskilde Festival), som hvert år søger frivillige.

Både Foreningen Roskilde Festival, alle andre foreninger og private stadeholdere lægger bl.a. opslag om ledige opgaver på festivalens hjemmeside og i Facebook-gruppen Roskilde Festival – Become A Volunteer.

Hvad kendetegner frivilliges trivsel og engagement?

En tilfredshedsundersøgelse fra 2023 viste, at langt de fleste er glade for at være frivillige på Roskilde Festival. Ifølge undersøgelsen var 87% tilfredse med at være frivillige på festivalen, 87% ville anbefale andre at blive frivillig, og 78% forventede at blive frivillig igen på Roskilde Festival 2024.

Motivationen for at være frivillig på festivalen er spredt. For nogen handler det om at støtte deres lokale forening. Andre vil gerne være en del af noget større eller støtte festivalens almennyttige formål. For nogle handler det primært om at få adgang til festivalen.

Dog er det fælles for de frivillige, at det sociale aspekt af deres frivilligindsats og fællesskabet betyder meget, hvilket afspejles i deres engagement.

Kan alle blive frivillige på Roskilde Festival?

Alle er velkomne som frivillige, og vi ønsker en så mangfoldig frivilliggruppe som muligt.

Formelt skal man være fyldt 15 år inden første vagt, og der gælder særlige arbejdsmiljøregler for frivillige mellem 15 og 17 år. Frivillige på dagpenge skal tale med deres A-kasse om mulighederne. Kommer man fra et andet land end Danmark, gælder en række vilkår og regler om ophold og arbejdstilladelse, der er beskrevet her.

Derudover samarbejder vi med en lang række organisationer med fokus på unges udvikling og trivsel, da det er vigtigt, at unge med mange forskellige baggrunde bidrager og engagerer sig. Her kan nævnes Askovfonden, Foreningen Bistedet og Foreningen Divers.

Vi ved, at Roskilde Festival, som platform og som midlertidigt arrangement, og ikke mindst kulturinstitutioner generelt, kan tilbyde unge mennesker at indtage andre roller og prøve kræfter med andre fagligheder og arbejdsopgaver, end de kan til hverdag.

Det kan gøre en stor forskel i unges liv og samtidig vil de opleve, at de uanset baggrund og livssituation kan indgå og bidrage på lige fod med alle andre frivillige.

Hvordan udvikler I frivilligheden?

Hvert år foretager vi en tilfredshedsundersøgelse blandt de frivillige, som bruges til at identificere områder, hvor vi kan udvikle og forbedre oplevelsen. Andre indsatser inkluderer følgende:

Nye Engagementsformer med Roskilde Kommune

I vores strategiske program Nye Engagementsformer arbejder vi på at udvikle frivilligheden og de engagementsformer, vi tilbyder på tværs af Roskilde Festival. I et konkret projekt med Roskilde Kommune har vi siden 2023 sat fokus på bl.a. unge med erhvervsuddannelsesbaggrund, da det historisk er en gruppe, som i mindre grad søger frivilligt engagement. Vi er afhængige af en faglig bred sammensætning af det frivillige fællesskab, da en lang række fagligheder er nødvendige, når festivalbyen skal skabes.

Pilotprojekt for unge med funktionsnedsættelse

I frivilligområdet Volunteer Village har vi de seneste år drevet et pilotprojekt, hvor unge med funktionsnedsættelse er en del af det frivillige team, som skaber området. Hensigten er at give mennesker med forskellige baggrunde mulighed for at være en del af fællesskabet.

Team Dreamers

I 2024 har vi etableret Team Dreamers i forlængelse af udviklingen af frivillighed og engagementsformer. Team Dreamers er et laboratorium, der udvikler, tester og undersøger, hvordan foreningen bag festivalen får endnu flere forskellige mennesker med.

Gruppen består af 10-15 unge, der engagerer sig for et år, og som inviteres helt ind i kernen af Foreningen Roskilde Festivals arbejde.

Corporate Volunteering

De seneste år har Roskilde Festival også givet virksomheder og deres medarbejdere mulighed for at donere én eller flere arbejdsdage af otte timers varighed, som frivillig på Roskilde Festival gennem Corporate Volunteering.

Medarbejderne har mulighed for at komme på hold med hinanden i teams og sammen løse praktiske opgaver før, under eller efter festivalen.

Læs om Corporate Volunteering

Frivilligmanifest

I 2017 udviklede vi et frivilligmanifest for at højne engagement, trivsel og motivation. Manifestet, der beskriver en rækker fælles principper og forventninger, kan læses her.

Hvordan uddanner I frivillige?

Det er de respektive foreninger og team, der står for oplæring i de specifikke arbejdsopgaver. Vi anvender også en e-learning platform, hvor blandt andre safety-værter tager kurser i f.eks. beredskab.

Samtidig samler vi ledere på tværs af organisationen i Orange Leadership Network med fokus på videndeling, netværk og fællesskab om ledelsesopgaven.

Derudover udgiver vi hvert år en guide med praktiske informationer og beskrivelser af roller og ansvarsområder.

Hvad er udfordringerne, når man organiserer frivillige på Roskilde Festival?

Roskilde Festival er et midlertidigt arrangement, der kun finder sted otte dage om året. I andre frivilligt baserede foreninger deltager man typisk året rundt. Og selvom op mod 3.000 frivillige er deltagere hele året, er midlertidigheden en udfordring.

Denne udfordring kommer f.eks. til udtryk i planlægning og i rekruttering, når 30.000 frivillige (en arbejdsstyrke der svarer til Danmarks sjettestørste virksomhed) går sammen i en uge om at skabe en festivalby, der i indbyggertal svarer til Danmarks fjerdestørste by.

Denne midlertidige udfordring blev for flere år siden kaldt ”det umuliges kunst” i Mandag Morgens ledelseskanon

Hvilke udviklingstendenser i frivilligheden oplever i på Roskilde Festival?

Efter årene med Covid-19 og nedlukning var en udbredt bekymring, at frivilligheden var ved at ændre sig markant, og at færre mennesker havde lyst til at udføre frivilligt arbejde. Den bekymring blev for Roskilde Festival manet i jorden i 2023 og igen til årets festival, hvor rekrutteringen af frivillige er gået over al forventning. Lysten til at være en del af frivilligfællesskabet og bidrage til Roskilde Festival er stor og intakt.

Derudover deler vi den stigende opmærksomhed på, at kulturfrivllighed bredt set kan være med til at skabe positive sociale forandringer – særligt for unge mennesker. Vi mener, at de mange forskellige frivilligfællesskaber i kulturbranchen og særligt på festivaler kan tilbyde mennesker et styrket socialt netværk og en positiv påvirkning af den enkeltes trivsel. Kulturfrivillige fællesskaber bør i højere grad medtænkes, når man arbejder på løsninger på unges mistrivsel og sociale udfordringer.

Vi fokuserer samtidig derfor på at imødekomme efterspørgslen på netop almennyttige og bæredygtige projekter med fokus på børn og unges trivsel.

Hvilke initiativer for frivillige laver I på Roskilde Festival i 2024?

Vi hylder de frivillige, der gør en ekstra indsats for fællesskabet med kampagnen RFheroes. I år er kampagnen henvendt til alle 30.000 frivillige på festivalen. I år kan frivillige nomineres inden for særlige kategorier. De festivalhelte, der inspirer andre, får deres navn graveret i en Walk of Fame foran Orange Scene, så vi altid kan mindes deres store indsats.

Derudover udvider og udvikler vi den frivillige ’landsby’ Volunteers’ Village med større afslapningsområde og nye boder, og vi serverer klimavenlige måltider i de frivilliges kantiner.

Tilbage til pressemateriale